Näin teet avainsanatutkimusen ja päihität kilpailijasi

Hakukoneoptimointi Markkinointi
5 elokuun, 2019

Keyword research eli avainsanatutkimus tai hakusanatutkimus on kriittinen osa hakukoneoptimointia.

Tällä strategisella taustatyöllä selvitetään millä avainsanoilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät tietoa ostopolun eri vaiheissa.

Huolellisesti suoritettu avainsanatutkimus on tärkeässä roolissa, sillä se auttaa sinua tuottamaan parempaa aiheeseen liittyvää sisältöä ja nostamaan sivustosi Googlen orgaanisissa hakutuloksissa kärkisijoille.

Hyvin optimoituna sivustosi sisältö auttaa myös nostamaan laatupisteitä google ads mainonnassa, eli suomeksi sanottuna säästät rahaa.

Vältä hakukoneoptimoinnin yleisimmät sudenkuopat

Ensimmäinen ja yleisin virhe hakukoneoptimointia tehdessä on sivuttaa täysin tämä edellä mainittu strateginen vaihe tai tehdä se huolimattomasti.

Myös sivuston nykytila on hyvä tarkistaa tutustumalla Google Analyticsin kautta mitkä sisällöt jo tuovat orgaanista liikennettä ja tarkistelemalla millä hakusanoilla ne löytyvät Google Search Consolea hyödyntäen.

Puutteellinen taustatyö johtaa melkein aina seuraaviin ongelmiin:

  • Tehdyt toimenpiteet pohjautuvat olettamukseen, eikä tutkittuun tietoon.
  • Keskitytään liian yleisiin ja kilpailtuihin hakusanoihin, jolloin onnistumisen todennäköisyys on lähes olematon.
  • Keskitytään pelkästään tekniseen optimointiin.

Käydään seuraavaksi läpi muutama oleellinen seikka joihin on syytä perehtyä ennen kuin avainsanatutkimus aloitetaan.

Tekniset virheet kuntoon

Sivun tekninien autointi kannattaa toki aina suorittaa, sillä kriittiset puutteet kuten virheelliset täagit, rikkinäiset linkit ja sivujen latausnopeus kannattaa korjata välittömästi.

Teknisen auditoinnin teet helposti käyttäen esimerkiksi SEMrushin Site Audit työkalua.

SEMrush

Pohdi hakusanojen tarkoitusta

Jokaiselle haulle on olemassa syy (englanniksi search intent). Kun tarkastelet eri hakutermejä, pohdi mitä haulla halutaan selvittää ja onko se relevantti tuotteesi tai palvelusi ostopolulla.

Esimerkiksi sushi buffet on huomattavasti relevantimpi haku rsushiavintolalle kuin sushi resepti.

Pitkät ja lyhyet hakutermit

Mitä sitten tarkoitetaan niillä pitkillä hakutermeillä? Julkisivuremonteja tarjoava yritys luonnollisesti haluaisi nousta ykköseksi julkisivuremontit hakutermillä eikä siinä mitään vikaa, se voi edelleen olla pidemmän tähtäimen tavoite.

On kuitenkin huomattavast helpopi päästä ykköseksi pidemmillä hakutermeiillä joka vastaa julkisivuremonttia suunnittelevan tai toimittajia vertailevan potentiaalisen ostajan kysymyksiin.

Mikä on paras työkalu hakusanatutkimukseen?

Saatavilla on useita ilmaisia ja maksullisia työkaluja, joilla voidaan tutkia hakuihin liittyvää dataa.

Googlen omat työkalut

Google Trends työkalullla voidaan tutkia hakujen määrää pidemmällä ajanjaksolla, jolloin nähdään kannattaako hakuun panostaa pidemmällä aikavälillä.

Avainsanojen suunnittelija eli Google Keyword Planner auttaa löytämään uusia relevantteja hakutermejä. Työkalu löytyy Google Ads (entinen Google AdWords) mainosalustan sisältä ja vaatii aktiivisen mainostilin.

Se onkin pääsääntöisesti suunniteltu maksetun mainonnan suunnitteluun ja saattaa olla hieman kömpelö laajempaan hakusanatutkimukseen.

Työkalut avainsanatutkimukseen

Muut avainsanatutkimukseen suunnitellut työkalut ovat lähes aina maksullisia, vaikka osaa tarjoaa rajoitettua ilmaista käyttöä.

Oma suosikkini on SEMRush joka tarjoaa avainsanatutkimuksen lisäksi kaikki tarvittavat työkalut maksetun mainonnan ja hakukonenäkyvyyden seurantaan ja toteutukseen ja tässä artikkelissa esitetyt esimerkit ovatkin toteutettu sitä käyttäen.

SEMRush tarjoaa ilmaisen 7 päivän kokeilujakson, joten suosittelen että kokeilet vinkkejäni sen avulla. Samat periaatteet tomivat myös muissa työkaluissa, joskin niiden käyttämä data saattaa erota hieman hakutermien saatavuuden ja avainsanojen hakuvolyymien osalta.

Näin teet avainsanatutkimuksen helposti

SEMRUshin avainsanatutkimukseen käytettävä Keyword Magic työkalu

Aloita avaamalla Keyword Magic -työkalu ja syötä laaja hakusana jonka pohjalta haluat ideoita. Jos sisältösi on suomeksi, muista vaihtaa maa jonka dataa haluat analysoida.

Analysoi ideat ja valitse parhaimmat

Työkalu hakee avainsanoille hakumäärät ja näyttää kuinka paljon kilpailua avainsanoilla on

Työkalu listaa sinulle laajasta termistä johdettuja niin sanottuja pitkän hännän hakusanoja (long tail keywords). Taulukon sarakkeista löytyy hyödyllistä dataa hakusanojen analysointiin, tässä tärkeimmät avattuna.

Hakujen määrä kuukaudessa

Volume sarake listaa avainsanojen hakuvolyymit, eli keskimäärin kuinka monta hakua kuukaudessa ihmiset hakevat kyseisellä termillä viimeisen 12 kk aikajaksolla mitattuna.

Avainsanan vaikeusaste

KD% (Keyword Difficulty) kertoo kuinka vaikea kyseisellä hakutermillä on nousta kärkeen asteikolla 0–100. Vaikeitakaan termejä ei kannta sivuttaa, mutta keskittymällä ensin helpompiin saat näkyviä tuloksia aikaan nopeammin.

Haun kaupallisuus

CPC(USD) ja Comp. sarakkeet antavat hyvää tietoa siitä, kuinka kaupallisesti kilpailtu kyseinen termi on. CPC näyttää paljonko mainostajat ovat valmiita maksamaan klikkauksesta kyseisellä termillä ja Comp. kilpailevien mainostajien tiheyttä asteikolla 0-1. Paljon mainostetulle hakusanalle kannattaa tehdä panostuksia, sillä se tarkoittaa potentiaalisia asiakkaita mikäli sana on relevantti haettaessa tietoa tuotteitasi tai palveluitasi koskeviin kysymyksiin.

Kysymmuotoiset avainsanat ovat erityisen hyödyllisiä

Keskity kysymyksiin

Työkalun avulla voi tarkastella myös kysymysmuotoisia hakusanoa. Tämä on todella hyödyllistä tietoa joka auttaa sinua tuottamaan sellaista sisälltöä joka vastaa kohderyhmäsi mielessä pyöriviin kysymyksiin.

Kysymykset voivat antaa sinulle jopa ideoita tuotteen tai palvelusi kehittämsieen.

Suodattamalla avainsanoja löydät helposti ne joihin kannattaa panostaa

Hyödynnä filttereitä

Toinen tapa rajata hakutuloksia on käyttää edistyneempiä filttereitä, jotka avaituvat ”Advanced Filters” napin takaa. Voit esimerkiksi rajata tuloksista vain tietyn hakuvolyymin ylittävät avainsanat, tai vain ne joissa kilpailu on alle tietyn pistemäärän.

Kerää ideat Keyword Manageriin

Tallenna avainsanat talteen omiksi listoiksi

Parhaat ideat voi tallentaa listaksi Keyword Manager työkaluun, jossa ne pysyvät tallessa ja voit palata niihin myöhemmässä vaiheessa. Tallentaminen tapahtuu painamalla pientä plus merkkiä avainsanan vieressä ja valitsemmalla mihin listaan ne haluat tallentaa. Jo listalle tallennetut aivainsanat tunnistat vihreästä symbolista.

Keyword Manager työkalu SEMRush valikossa

Keyword Manager työkaluun pääset vasemmasta valikosta. Kun avaat tallentamasi listan, kannattaa heti ensimmäiseksi päivittää data kaikista avainsanoista, jotta päätöksesi perustuvat ajantaisaiseen tietoon.

Eri hakutermeihin kannattaa vielä syventyä tarkemmin googlaamalla ja lukaisemalla läpi ensimmäisen sivun tulokset, näin tiedät ketä vastaan olet kilpailemassa ja millaista sisältöä he ovat tuottaneet.

Mitä seuraavaksi?

Seuravaa askel on päättää mitä avainsanoja lähdet tavoittelemaan. Voit lähetä optimoimaan jo sivustollasi olevia sisältöjä näille avainsanoille tai luoda esimerkiksi uuden blogisisällön joka vastaan hakua tekevän henkilön hakemaan kysymykseen.

Tästä kerron kuitenkin lisää aivan omassa blogiartikkelissa.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ville Teikko

Ville Teikko on kansainvälisesti palkittu suunnittelija ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija yli 20 vuoden kokemuksella. Työkseen hän johtaa digitaalista markkinointia Harva Marketingilla.

Kiitos ajastasi

Jaa artikkeli somessa!