Näin valitset oikeat työkalut markkinoinnin automaatioon

Markkinointi
syyskuu 9, 2019

Markkinoinnin automaatiosta puhutaan paljon ja monella yritysellä sellainen onkin jo käytössä. Tarkennetaan kuitenkin ennen asiaan syventymistä, mikä tämä termi oikeastaan tarkoittaa ja mitä ongelmia erilaiset markkinoinnin automaatio työkalut pyrkivät ratkaisemaan.

Markkinointiautomaatio on järjestelmä, jonka tarkoituksena on tehostaa ja automatisoida jatkuvasti toistuvia markkinoinnin prosesseja, luokitella liidejä ja pitää yllä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa. Markkinoinnin automatisointi virtaviivaistaa markkinoinnin ja myynnin toimintaa automatisoimalla säännöllisesti toistuvia ja runsaasti henkilöstön työaikaa kuluttavia markkinoinnin toimintoja sekä mahdollistaa viestinnän tarkan ajoittamisen ja sisällön räätälöinnin henkilötasolla.

Lähde: Wikipedia

Kyse on siis markkinoinnin prosessien automatisoinnista siihen tarkoitetun järjestelmän tai työkalun avulla. Se millaisia prosesseja automatisoidaan, riippuu hyvin pitkälti yrityksen liiketoiminnasta ja tavoitteista ja niiden markkinoinnin toimenpiteiden luonteesta, joita järjestelmällä pyritään automatisoidaan.

Ei siis ole olemassa yhtä oikeaa työkalua joka sopisi kaikille, vaan jokaisen yrityksen tulee valita omia prosesseja ja tavoitteita tukeva ratkaisu.

Tämän artikkelin tavoite on auttaa ymmärtämään automaatioon liittyvät perustoiminnot ja auttaa valitsemaan niiden pohjalta omiin tarpeisiin sopiva työkalu.

Vaihtoehtoja on tuhansia joten voin suositella vain niitä, joista minulla on omakohtaisia kokemuksia. Tässä artikkelissa olen listannut esimerkkeinä vain ne markkinoinnin automaatio työkalut jotka tarjoavat parhaan hinta-laatusuhteen eikä käyttöönotto vaadi suurempaa teknistä teknistä osaamista.

Mitä eri työkaluja markkinoinnin automaatioon tarvitaan?

Yksinkertaistettuna markkinoinnin tarkoituksena on hankkia uusia potentiaalisia asiakkaita eli ”liidejä” ja saada heidät joko ostamaan suoraa yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita tai kasvattaa kiinnostusta riittävästi, jolloin heitä voidaan lähestyä myynnin toimeista.

Automaatioita voidaan myös hyödyntää palvelemaan nykyisiä asiakkaita paremmin, mutta yksinkertaisuuden vuoksi keskitymme tässä pelkästään uusien asiakkaiden hankintaan.

Tätä prosessia kuvaillaan ja suunnitellaan usein hyvinkin monimutkaisesti ostoprosessin eri vaiheina, suppiloina ja flywheeleinä, unohtamatta ostajapersoonia ja eri käyttäjäpolkuja. Tämä on kaikki hyödyllistä, mutta asian voi esittää myös yksinkertaisesti.

Markkinointi verkossa ei tarvitse olla vaikeaa
Näytän usein tätä kuvaa Russel Brunsonin DotCom Secrets kirjasta joka kuvaa hyvin mistä verkossa markkinoinnissa on kyse.

Kun tunnet keitä potentiaaliset asiakkaasi ovat ja missä he liikkuvat, tarvitset yksinkertaiseti syötin joka herättää huomion ja on niin houkutteleva että sen saamiseksi kannattaa jättää oma sähköpostiosoite. Heillä on ongelma jonka sinun tuote tai palvelu ratkaisee. Sinulla on nyt heidän sähköposti, ja tehtäväsi on auttaa.

Toiminnallisesti ajatellen markkinoinnin automaatio vaatii neljä eri asiaa, jotka voivat hoitua kaikki samalla tai eri työkalulla, riippuen millaisia järjestelmiä käytät ja tarvitset.

Landing page

Landing page on sivu, jonne ohjaat liikentteen esimerkiksi mainoksesta. Sivulla on tyypillisesti vain yksi tarkoitus, eli saada kävijä kiinnostumaan riittävästi jättääkseen yhteystietonsa (sähökpostiosoite).

Riittävä syötti voi olla ladattava sisältö, työkalu tai vaikka kilpailu. Sivuja voi olla myös useita, jolloin puhutaan jo funnelista. Eri tarpeisiin on luonnollisesti olemassa eri työkalut.

Palvelun esittelysivu tai verkkokaupan tuotesivukin voi tietysti toimia mainoksen laskeutumissivuna, mutta yleensä silloin puhutaan myyntisivusta. joka vaatii huomattavasti enemmän sisältöä.

Lomake

Yhteystiedon keräämiseen tarvitset yksinkertaisimmillaan lomakkeen, mutta tämä voi olla toiminnoiltaan myös monimutkaisempi, esimerkiksi testi tai kokonainen sales funnel jossa pyritään jo myymään jotain. Tämä vaikuttaa olennaisesti työkalun valintaan.

Kontaktirekisteri

Kerätyt liidit täytyy tietysti tallentaa. Tämä kontaktirekisteri voi olla sähköpostimarkkinointityökalun postituslista, tai yrityksesi CRM tai verkkokaupan asiakasrekisteri. Se mitä kontakteille tehdään ja kuka niitä käsittelee on ehkäpä tärkein huomioitava asia työkalun valinnassa. Markkinointi ja asiakasrekisteri välttämättä ole sama, jolloin on tärkeää miettiä miten tieto siirtyy ja eri järjestelmien välillä.

Sähköpostiautomaatio

Sähköpostiautomaatiolla voidaan lähettää hankitulle liidille lisää aiheeseen liittyvää sisältöä joka auttaa rakentamaan luottamusta ja pääsemään lähemmäs ongelman ratkaisua (Eli ostamaan tarjoamasi palvelu tai tuote).

Sähköpostien analytiikasta näet kuka avaa ja klikkaa viestejäsi. Tämä on arvokasta tietoa myyjälle, joka voi päättää koska on sopiva hetki ottaa luuri kouraan. Myös automaatio itsessään voi hyödyntää tätä tietoa tarjoamalla eri sisältöjä riippuen kontaktin aktiivisuudesta ja kuluttamasta sisällöstä.

Kuinka valitset oikean työkalun

Tärkeintä markkinoinnin automaation käyttöönotossa on ensin miettiä mitä eri toimintoja halutaan automatisoida. Tarvitsetko alustan, joka hallitsee kaiken sosiaalisen median päivityksistä myynnin crm:n hallintaan. Osalle yrityksistä myynti suoraan verkossa on avainasemassa jos pyöritetään verkkokauppaa tai myydään verkkovalmennuksia tai muita infotuotteita.

B2B-palevut ja tai myyntiprosessi

Nyrkkisääntönä voi sanoa, että jos tuotteen tai palvelun myymiseen tarvitaan myyjää, tarvitset CRM-järjestelmän. Jos tämä sama järjestelmä voi hoitaa markkinoinnin automaatioon liittyvät toiminnot on tekeminen kertaheitolla mitattavampaa.

Jos syystä tai toisesta päädyt käyttämään kahta eri järjestelmää, pidä ainakin huoli että kaikki oleellinen tieto siirtyy sulavasti eri työkalujen välillä.

HubSpotin makkinoinnin automaatio työkalut

HubSpot

Jos käytössäsi ei ole vielä CRM-järjestelmää, tai nykyisen vaihtaminen ei ole ongelma, suosittelen tutustumaan HubSpotiin. HubSpot on alunperin inbound markkinoinnin ympärille rakennettu markkinoinnin työkalu, joka auttaa sinua eri markkinointitoimenpiteiden hoitamisessa aina avainsanatutkimuksesta somepostausten ajastamiseen. Vuosien varrella kasvanut tätäkin laajemmaksi ekosysteemiksi, jota voi käyttää niin asiakaspalvelu kuin myynti ja markkinointi.

HubSpotin taustalla on edelleen vahvasti inbound markkinointi ja -myynti ajattelu, joka erottaa sen selvästi muiden automaatio järjestelmien joukosta.

CRM itsessään on ilmainen, joten tämä sopii myös startupeille tai niille jotka ovat vasta siirtymässä digitaalisiin työkaluihin. Ilmaisella versiolla saat käyttöön lomakkeet, mutta pidemmän kuin yhden viestin sähköpostiautomaatiohin tarvitset marketing hubin maksullisen version. Alkuun pääsee helposti alle 50 euron kuukausihinnalla joka sisältää myös helpon landing page builderin.

HubSpot skaalauutu tarpeiden mukaan, joten voit myöhemmin päivittää sen kalliimpaan ja hienompaan pro pakettiin, tai rakentaa vaikka koko verkkosivustosi hubspotin päälle, jolloin pääset hyödyntämään mm. personoitua sisältöä ja mittaamaan aivan kaiken yhden järjestelmän kautta.

Verkkosivulaajennus, HubSpot CMS on saatavilla myös erikseen ja se on erinomainen vaihtoehto esimerkiksi WordPressille.

Plussat
  • Ilmainen CRM
  • Kaikki yhden työkalun sisällä
  • Integroi hyviin muihin järjestelmiin
  • Helppö käyttää
Miinukset
  • Kontaktipohjainen hinnoittelu (iso rekisteri tulee kalliiksi)
  • Ilmaisessa ja peruspaketeissa paljon rajoituksia

Jos et voi luopua nykyisestä CRM:stä tai erpistäsi, valitse sellainen työkalu jonka voi helposti integroida sen kanssa. MailChimp, ConvertKit, ActiveCampaing ja muut sähköpostitusyökalut integroituvat useimpiin CRM-järjestelmiin ja sisältävät perustarpeisiin sopivat lomake ja landing page työkalut.

Myytkö digitaalista sisältöä tai kursseja verkossa?

Jos myyt infotuotteita, eli digitaalisia sisältöjä tai verkkokursseja joiden ostaminen tapahtuu pääsääntöisesti verkossa ja omatoimisesti, myyntisivujen ja funneleiden rooli korostuu. Tarvitset myös ostoskori ja verkkomaksu toiminnallisuduen sekä tavan näyttää sisältöjä vain niille, jotka ovat siitä maksaneet.

Tämä kaikki kuulostaa ja on monimutkaista, joten kannattaa sellainen työkalu jossa nämä kaikki ovat valmiina.

ClickFunnels markkinoinnin automaatio työkalut

ClickFunnels

Clickfunnels on työkalu, joka on nimenomaan rakennettu myyntifunneleiden rakentamiseen ja tekee maksujen keräämsiestä ja sisällön tarjoamisesta ostanellei asiakkaille helpoksi. Se integroituu webinaarialustoihin ja sähköpostityökaluihin, jolloin voit pitää koko paketin helposti kasassa.

Plussat
  • Helppo käyttää (Ei tarvitse koodata)
  • Kaikki tarvittava samassa paketissa
  • Paljon valmiita funnel templateja
  • Paljon integraatioita
  • Sivut voi julkaista myös WordPressiin
Miinukset
  • Teknisemmälle tekijälle visuaalinen kustomointi on hieman rajattu
  • $97/kk hinta voi olla jollekin liikaa

Verkkokauppa

Jos pyörität verkkokauppaa, on kontaktirekisterisi luonnollisesti verkkokauupan asiakasrekisteri. Markkinointityökalua valitaessa on ehdottoman tärkeää että se integroituu täysin verkkokauppa-alustaasi, eli pystyy hoitamaan myös hylättyjen ostoskorien muistutukset ja synkronoimaan ostohistorian.

Markkinoimalla oikeita tuotteita oikeille henklilöille teet suomeksi sanottuna enemmän rahaa. Näin toimivat myös isot Amazonin kaltaiset pelurit.

Getresponse sähköpostimarkkinointi ja markkinoinnin automaatio työkalut

Sähköpostimarkkinoinnin työkalut

Tähän tarkoitukseen sopii hyvin mikä tahansa suosittu sähköpostiohjelma kuten Mailchimp tai GetResponse, jotka itegroituvat useimpiin verkkokauppa-alustoihin kuten Shopify ja WooCommerce ja tarjoavat hyvät sähköpostiautomaatiot joiden hallinta onnistuu ilman suurempaa teknistä osaamista.

GerResponse sisältää sähköpostitustyökalun lisäksi myös landing page- ja lomake työkalun, sekä hepon ja visuaalisen työkalun automaatioiden rakentamiseen.

Yhteenveto

Kun vertaillaan markkinoinnin automaatiotyökalujen ominaisuuksia, on tärkeä tietää tarkalleen mihin tarkoitukseen automaatioita käytetään ja mitä yrityksen markkinointiin liittyviä prosesseja niillä pyritään tukemaan.

Markkinoinnin tekemiseen tarvitaan ennen kaikkea hyvä strategia ja suunnitelma sen toteuttamiseksi. Älä lähde valitsemaan markkinoinnin automaatio järjestelmää ilman selkeää tavoitetta,. Pahimmillaan laitat rahasi työkaluun jota et tarvitse ja hukkaat samalla kallisarvoista aikaa matkan varrella.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ville Teikko

Ville Teikko on kansainvälisesti palkittu suunnittelija ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija yli 20 vuoden kokemuksella. Työkseen hän johtaa digitaalista markkinointia Harva Marketingilla.

Kiitos ajastasi

Jaa artikkeli somessa!